Pages

Tuesday, May 25, 2010

apa yang kau mahu..apa pula yang kau beri..









bising betul ammu tremco tu apabila LE 3.00 yang kami hulurkan untuk 9 orang penumpang..masih tak cukup LE 0.15..ya, memang seorang LE 0.35..tapi kebiasaanya di sini untuk memudahkan pengiraan dan pemulangan baki, mereka biasanya genapkan LE 1.00 untuk 3 orang..Mesir pun kurang menggunakan syiling bernilai 0.01..tak seperti Malaysia yang teliti hingga ke 1 sen!

jadi siapa yang harus dipersalahkan di sini??


tertarik dengan ini di laman husna

Peringatan itu sangat kena.Antara sujud terakhir solat hajat dan solat taubat,selalu dalam solat hajat itu lebih panjang.Seolah-olah permintaan kita dari Allah lebih dari apa yang kita patut beri padaNya.Seolah-olah prinsip give & take tiada keseimbangan.Meminta yang terlalu namun memberi yang sedikit.Oh mungkin kerana ini ada permintaan-permintaan kita yang masih ditangguhkan.

Lihat dari sudut yang positif.Bukan Allah tidak tahu apa yang kita terlalu mahu itu.Tapi mungkin ini caranya Allah mahu menegur amalan kita yang sangat kurang padaNya.Tidak pula dibalas dengan dugaan dan bala.Maha Pengasih dan Penyayang kan?

ya, benar..solat hajat yang kita lakukan sentiasa mengatasi solat taubat..bukan kurang dari segi Quality sahaja(sujud terakhir solat sunat hajat yang lebih panjang dari sujud terakhir solat sunat taubat) malah ia juga melibatkan kurangnya dari segi Quantity..solat hajat itu saya kira paling kurang seseorang akan laksanakan seminggu sekali..paling banyak pun mungkin 2 kali sehari!.. bagaimana pula dengan solat sunat taubat..paling tidak pun mungkin tibanya detik ketika mana buku amalan kita hendak diangkat ke langit, bukan?


QnQ..

jam jenama apa yang anda pakai?
tittus?QnQ?swatch?

masih teringat saat kali pertama aku diberitahu makna sebenar QnQ itu..waktu itu sibuk membelek-belek jam mana yang menawan hati..ternyata swatch juga yang berjaya..kata iparku , QnQ itu stand 4 Quality dan Quantity..gabungan yang mantap..jadi mereka kena bersama seperti belangkas~



Meminta yang terlalu tapi memberikan yang sedikit..Mungkin kita sama-sama boleh fikir dan kaji semula..apa ertinya prinsip Give n Take..


aplikasikan dalam kehidupan..
sebagai contoh, cerita ammu tremco itu..
nilai yang kita bagi tak setimpal dengan balasan yang kita mahu...

lagi..

adakah kita akan sibuk meminta-minta diberikan Kejayaan tanpa adanya Usaha?

adakah kejayaan di dalam peperiksaan itu tidak bermodalkan usaha, baca buku, kerja keras, pengorbanan masa, perasaan, nafsu..

adakah kita sibuk meminta pasangan hidup (+___+) yang soleh / solehah tapi diri sendiri pun tidak pernah berusaha untuk menjadi soleh/solehah?

another big quote dari laskar pelangi (luar tajuk~!)
Hiduplah untuk memeberi sebanyak-banyaknya, bukan untuk menerima sebanyak-banyaknya
sirru ala barakatillah..



p/s : bangun tidurku bertemankan air mata. .mimpi bertemu Dia..kata2ku " adik rindu ayah", dibalasnya " ayah pun rindu juga"...

owh ye, harus diingtakan, TEMPAHAN KEK DITUTUP..tawaquf sempena exam, i'Allah akan dibuka semula lepas 5 ogos nanti..doakan saya! maaf kepada sesiapa yang telah ditolak permintaannya, inipun telah diwarning oleh mak n kakak supaya baca buku, jangan sibuk buat kek je!




kek terakhir sebelum tawaquf~

Thursday, May 13, 2010

CAKE THERAPY~






dijamin MOIST~





CUPKAKES..

LE 3.50 each
satu kotak ada 9 @ 10 @ 12..bergantung pada permintaan..:P..jangan sebiji, sudah..








SINGLE SIZE


LE 15.00 each







QUEEN SIZE


LE 30.00 each










hasil kerja anak2 sc ku n husna..:P





simple..untuk mkan kat rmah je pun..:P




KING SIZE :

LE 55.00 each




























* DECORATION- boleh request, nak hias ke, tulis nama ke, gambar ke(gambar masih dlm percubaan, spongebob masih x berjaya diukir..:P..doraemon pon)

* KOTAK DISEDIAKAN

*PENGAMBILAN- self-pick di rumahku TANAH BERDAULAT KAFR ZEND~

untuk maklumat lanjut , hubungi Hotline : 0115226482

Wednesday, May 5, 2010

renung2..




"AL-Quran itu adalah panduan hidup..
andai kita menghadapi kemusykilan,
rujuklah kepadanya dengan penuh harap,
walau hanya merenung huruf-hurufnya sahaja.."


Saturday, May 1, 2010