Pages

Labels

Sunday, May 24, 2009

MACAM-MACAM..





Assalammualaikum..


alhamdulillah,kedua-dua pharma written exam dah selamat kami duduki..
dan InsyaAllah pharma akan melabuhkan tirainya pada 26.5.09 ini..syafawi(orally, not IV..)..
telah ku usaha sehabis baik, dan kuserahkan segala urusan selepas ini kepada yang selayakNya..
Ya Allah kurniakan kami kemanisan dalam perjuangan ini~



23.5.09..

pharma written(2)..


paper yang cukup merisaukan dan menakutkan semua orang..
aku sendiri semacam tak mahu melelapkan mata sehari sebelum exam..
masih banyak belum dihafal..


alhamdulillah,soalan tak sesusah yang disangka dan yang paling penting,pharma lagi senang dari physio!
tapi ada juga soalan yang aku sangkut~



bantuan Allah di mana-mana..



masih teringat wajah sugul Farhan yang duduk di sebelah mejaku,didatangi dean yang chumel itu..
barangkali mahu membantu lantaran melihat wajah Farhan yang aku perhatikan dari tadi mata dia terlekat kat buku jawapan..erm,kenapa?..
dan disebabkan meja kami sebelah menyebelah,aku boleh dengar dean tu cakap "if you don't know the answer,you can ask your friend",kata dean sambil menunjukkan tangannya kepada ku..


hah?
senangnya dean ni~adoi..kalau kat Malaysia,takkan ada punyalah..huhu..silap2 kalau jeling kiri kanan sikit,kena keluar dewan..:P


mujur Farhan yang bijak lagi baik hati itu, menolak offer tu..
kalau tak,"Farhan aku memang nda puas ati ngan ko!!"..hehe..
sedikit merasa jelous,sebab dean tak datang pun kat aku..isk ..isk..isk..


unexpectedly...
tak lama selepas tu,head of department (dr.nabila) pulak dok meronda-ronda..
aku insan terpilih!
mungkin sebab aku pun nampak sugul kot..(tapi aku tak berniat nak pancing simpati tau~)

macamana aku boleh lupa mechanism of action of Heparin ni..adoila..yang lain ingat,ni pulak boleh lupa..


tet~~
Dr.Nabila yang sedari tadi berdiri di sebelahku,membantu tanpa segan dan silunya..
alhamdulillah..


masa dia bagi jawapan tu,aku sekadar mengangguk,taknak tulis apa-apa,nanti apa plak kata orang lain..
dr. tolong huda jawab paper!
dan setentunya x fair kan, aku kena tolong..
tapi, dr.Nabila tak bergerak selagi aku tak tulis jawapan tu..
so,kawan2..nak buat macamana?
kata orang,rezeki jangan ditolak...



selepas tu,baru dia bergerak..
haik?satu jeke?bagila aku bukak page untuk praziquantel pulak..
first time aku bukak kertas soalan,nilah nama drug yang buat aku nak pitam..
aik,ni drug apa plak ni..pernah belajar ke?
hoho..nampak sangat tak telek chemotherapy yang belakang2 tu..kantoi~


tapi,Alhamdulillah,tiba-tiba aku teringat parasite..
yup,dalam parasite kan ada belajar praziquantel..
drug used for trematodes n cestodes..


maka aku pun mulakanlah dengan bismillah,dan memerah otak mengeluarkan kalam2 indah yang cuba kureka..
"Ya Allah,kau permudahkan urusanku.."


jeng..jeng..jeng..
keluar dewan exam,macam biasalah,semua dok telek buku,nak cek jawapan..
aku tak terkecuali..
n guess wat,jawapan aku untuk praziquantel tu,betul..
syukur yang tidak terhingga..


sebenarnya,banyak je yang aku tembak,especially mcq~
mau taknya, 6 chapters including da CNS n CHEMOTHERAPY yang ada macam2 jenis nama ubat tu..adus..

andai ada drug bernama PHARMA,aku teringin nak tulis adverse effect dia macam ni..
sudden withdrawal of pharma-->euphoria :P


well,pengajaran untuk diriku n semua,bacala buku dari kulit ke kulit (muka depan-isi-muka belakang)..jangan skip!
kalau tak ingat masa exam,tawakkal banyak2..
even kalau nak tembak pun,bagila jawapan yang masuk akal..
jangan jadi macam kat bawah ni~~
cubalah jawab benda yang dah belajar..















































teruk betul kalau jawap macam ni..kecik hati cikgu yang mengajar tu,dok berhempas pulas nak bagi murid2 dia pandai..ni mesti kes malas takpun tak pernah g kuliah..lol~~


********************************************************************

rasanya orang lain pun ada jugak yang mendapat bantuan yang datang dari macam2 sumber kan..mungkin melalui cara yang berbeza..
Allah itu maha pengasih~


8 papers left~
doakan kami semua mumtaz ye...







0 comments: