Pages

Labels

Friday, December 12, 2008

MARAH?? Bersabarlah Duhai Hati..

..Ya Allah ampunilah dosa-dosa hambamu ini,dan kurniakanlah aku kesabaran..ameen..
marah??

erm,ape yang aku buat kalau aku marah??
secara jujurnya,aku x tahu nak melepaskan marah kat orang dan tak tahu macamana nak melepaskan marah..
yg aku buat konflik dalaman dalam diri..
macamana tu??
bila aku dah terlampau marah sangat,secara automatik air mata ni mengalir..
bukannya sensitif,tapi aku memang x tahu macamana nak lepaskan marah ni..
ya Allah,alhamdulillah aku bukan jenis mengamuk..kalau tak,boleh tunggang terbalik rumah ni agaknya..tak pun ade yg lebam nanti..huhu..
ni lah contoh2 perkara yang aku buat bila aku marah..

1) berdiam diri..nilah perkara yang utama..kalau x percaya sila tanya kepada insan2 yang pernah menjadi ahli baitku...lebih baik duduk dalam bilik sorang2 n letak tag"don't disturb me" kat pintu bilik..
2) menangis..ni bukan sengaja,tpi dia keluar sendiri kalau dah terlampau marah..duhai manusia,sedarilah hakikat bahawa kesabaran manusia ada batasnya~~
3) aku x boleh bercakap dengan orang yang aku tengah marah sambil tengok muka dia..mau meletus amarah ni..parah nanti..huhu..(tapi setakat ni x pnah jadi apa2 lagila)..so, sape2 yang bila aku tengah bercakap x pandang muka tu,sedarilah..haha..xdelah,x jugak..
4) hempas barang..haha,ni ye jugak,kalau hempas pintu ke,meja ke,nanti luka pulak badan..baik hempas barang..hoho..

cara nak selesaikan masalah??

kalau dah sampai tahap hati aku menagis sekali,aku akan terus ambil wudhu'..n surah yang aku sentiasa baca bila hati aku tak tenteram,surah AL-LUQMAN..sebab terlalu banyak nasihat dalam surah tu yang boleh mendidik hati..(kalau korang dapat hafal surah ni pon lagi bagus..)


teringat satu hadis dlam hadis 40.."Jangan marah,syurga bagimu.."..ini kisah seorang pemuda yang meminta Rasulullah supaya mewasiatkan dia sesuatu..Rasulullah menjawab.."jangan marah.."..pemuda itu bertanya lagi..Rasullullah masih lagi menjawab.."jangan marah.."..
walau pun nampak simple tapi besar mksudnya..
yelah,orang yang tengah marah ni,boleh mendatangkan bnayk masalah..
masalah kepada diri sendiri n orang lain..betul x?apa kita rasa bila kita marah?tipula klu korang sendiri x rasa sakit hati bila marah orang..betul tak?
besar sangatkah salah orang tu kat kita?besar sangatkah slah dia sampai menutup kebaikan yang selama ini dia dah buat pada kita..

dalam satu riwayat ada menceritakan..pada malam pernikahan saidina Ali r.a dengan sadatina Fatimah,Rasulullah ada berpesan kepada Saidina Ali.."jangan marah..layakkah diri kita nak marah manusia lain.. jika difikirkan berapa la sangat kebaikan yang kau lakukan untuk orang itu,dan engkau marah bila dia melakukan kesilapan..sedangkan Allah yang sentiasa memberi nikmat dan kurnianya kepada umat manusia pon tidak semarah itu.."..
dalam satu ayat(sori x ingat surah apa..).."sesungguhya nikmatku mengatasi amarahku.."



p/s: sebenarnya aku tengah marah ni..YA Allah kau maha mengetahui..bersabarlah wahai hati.. "sesungguhnya Allah bersama orang2 yang sabar.."..
btw,janagn risau,aku marah x lama pon..tapi ingat lah wahai manusia,kesabaran itu ada hadnya..

2 comments:

alphabetablocker said...

ika..ko marah ak ke??adeh~ klu da pe2 bgtaw lor..takut ak bc post ko tuh..weh,ak susun seploh jari nih mntak ampun maap klu ak da wat slh silap scra sengaja atau pon xsngaja..siyes weh..mintak maap ye..sayang kamu~

iek@fz said...

kay..x ckup spoloh jari..nak sebelas~~huhu..xla..bukan mrah kmu..