Pages

Labels

Friday, March 27, 2009

PROTAZ..



aku masih ingat minggu thaqafah zagzig 2008(tahun lepas)..biasalah tu annual festival of zagzig kan..so,memang setiap tahun akan ada..salah satu slot yang honestly aku cakap,first time aku dengar perkataan ni,blur jugak..



PROTAZ..apa tu?


mula2 aku dengar perkataan ni,satu-satunya perkara yang terlintas di fikiran aku adalah..profesional+ustz=protaz,atau dengan lebih tepat lagi,waktu tu aku faham yang protaz ni maksudnya bila ;


golongan2 profesional perempuan(eg:doktor) KAWEN dengan ustaz


ataupun


profesional lelaki KAWEN dengan ustazah..


wakaka..hangat tak..


yelah,mana taknya,secara umumnya kita tahu yang pelajar2 di bumi Anbia' ni terbahagi kepada dua kan,pelajar Azhar dan pelajar Perubatan,so,aku fikir,pemahaman aku tu menepati maksud PROTAZ..


ceteknya ilmu....(kawen je dia fikir..)


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


kebetulan slot ini diadakan dalam bentuk talkshow..jadi memang bertuahla sapa yang kena tanya by encik moderator..tapi,mujur sekali bukan aku yang ditanya malam tu apa maksud PROTAZ..silap2 kalau aku jawab apa yang terlintas di fikiran aku malam tu,mesti gempak satu dewan salam tu..buat malu orang Zagzig..silap2 jadi sejarah di kalangan pelajar2 Malaysia di Mesir ni..kan??


akhirnya aku tahu juga maksud PROTAZ tu..lebih kurang beginilah maksudnya ye tak?(maaflah kalau silap..tolong betulkan ye)..


PROTAZ,maksudnya bilamana golongan2 profesional(eg:doktor,engineer n etc)yang mula2 dah menceburi bidang masing2,menceburi pulak bidang agama..(dakwah la nih)..2 in 1 la ..mungkin jadi ustz ke,ustazah ke,pendakwah ke..


UZPRO??ni bila golongan ustz@ustzah menceburi pulak bidang agama..ni nampak cam agak susah sikit kan..sebabnya dari orang yang belajar bidang agama,bagi aku kalau nak menceburi bidang profesional ni,kena ulang balik pembelajaran dari awal kan..tapi tak mustahil..kan?




jadi berbahagialah golongan2 yang profesional ni kerana anda,kita semua, mampu untuk menjadi pendakwah..tak jadi PROTAZ pon takpe..kalau sayang dengan profession anda,doktor,tak payah sampai tukar ke PROTAZ atau jadi ustz@ustazah,still boleh berdakwah sambil bekerja kan..bonus buat kita..


dan macam yang selalu diulang2 dalam usrah ke,ceramah ke.. sampai dah hafal dah ayat ni.."doktor ni untung,mad'3u datang sendiri kat kita,tak payah susah2 nak cari..maksudnya patient kita la..



so,nasihat buat sahabat2 di luar sana,persiapkanlah diri kita untuk menghadapi mad'3u kita khasnya di Malaysia..lengkapkan diri anda dengan segala bentuk persiapan..kutip segala permata di Bumi Anbia' ni..pastikan kita jadi doktor muslim@muslimah yang mampu menjadi cotoh dan membimbing ummah..



ala kulli hal,slam mujahadah buat semua...semoga kita sentiasa di bawah rahmat Allah..


p/s : kalau xnak berubah bidang,ikut jelah pemahaman aku awal2 tu..cukup

package..membentuk generasi cemerlang..teeee~

7 comments:

mawaddah said...

muahahhahahahahhahaha....ika!!! ingat kawen je eih...hahahahhahahahha....tp btol gak ape yg pkir tuh...=p

Nafsah Dulajis said...

lucu gak anggapan awal ika tuh ^_^

didoakan istiqamah dalam dakwah insyaAllah.
hidup protaz!

iek@fz said...
This comment has been removed by the author.
iek@fz said...

-------------------------------------------
mawaddah,

bukanlah piah,mane la nak tau..x pernah dengar sbelum ni..hehe


-------------------------------------------
khairaummah,

saya budak baru belajar..kikikiki..
hidup protaz!!

HUSNA said...

bagaimana mahu memberi kalau tak mencari?alhamdulillah kita dicampak di bumi para Nabi yang sememangnya penuh dengan ilmu duniawi dan ukhrawi..

~ZuLhAiRi~ said...

salam..

cam besh juge...dimensi baru bagi istilah protaz...tak yah ubah2, kawen je...hue3...

iek@fz said...

HUSNA,
syukran atas kata2 itu..
hehe..

------------------------------------------------------------------------------------------------------

ZULHAIRI,

erk,kalau orang tanye mne dpat mksud tu,jgan cakap saye~~