Pages

Labels

Tuesday, December 15, 2009

T.E.L.I.N.G.A

Salam aleik..



kenapa hari ni tiba-tiba pasal telinga yang aku nak bebelkan??



sebenarnya, kebetulan kali ni round kami adalah Ear,Nose n Throat..

agak boringlah juga sebenarnya sebab hari-hari nak kena mengadap 3 benda ni..



hari-hari jugalah ada sahaja doktor yang offer kami masuk OT,tapi semua tak berkesempatan..

takpe, takpe..pasti hari itu akan tiba jua..



ok, kenapa telinga???



sebenarnya,nak berkongsi satu rahsia..merangkap peringatan jugaklah..



ok, peringatan ni khas untuk pemuda,pemudi,syabab-syabab musafir kasih,fatayat,ammu,mama, baba dan sekelian penduduk yang sangatlah rajin membersihkan telinganya~~~~~~





di suatu hari yang indah,ketika sedang enak menuntut ilmu bab telinga, tiba-tiba doc cakap "you must not clean your ear using cotton bud routinely"..



"adoi mak, habis takkan nak biar je tak bersentuh" monolog seorang insan yang boleh dikatakan 2 hari sekali la dia menggunakan cotton bud. .

pembersihlah kononnya..



" the wax (najis di telinga kita semua) is actually a natural protection of your ear . It protects your ear from the extreme temperature and from infection as it is not suitable for growth of any organism.."



ha,amek sekali ..konon pembersih tapi sebenarnya mendatangkan mudarat..



So, i stop cleaning my ears twice daily after all..next due,tak tau bila..haha..





Subhanallah, ternyata setiap ciptaan Allah itu mengandung hikmah..

Benda yang dianggap kotor sebenarnya membawa manfaat..



Jadi untuk apa kita melawan fitrah itu kerana mudaratnya lebih besar impaknya dalam kehidupan berbanding manfaat yang kita akan dapat..





Doc menyambung lagi, barangkali selepas melihat muka kami yang kesemuanya blur dan tertekan with a big question mark on da top sebab tak boleh bersihkan wax tu..



" biar je 'dia' keluar sendiri, barulah kita bersihkan..biasanya lepas mandi ke..dan dah tentunya ketika berwudhu' kita akan bersihkan telinga.."

nah, di situ terbukti lagi keindahan Islam..
hikmah membersihkan telinga ketika berwudhu'..

dan hikmahnya juga buat muslimah supaya menutup aurat..tersorok sudah satu keaiban..
dan pengajaran buat syabab supaya jadilah seorang yang pembersih....


jadi untuk apa kita melawan fitrah itu kerana mudaratnya lebih besar impaknya dalam kehidupan berbanding dengan manfat yang bakal kita dapat..

Stop using COTTON BUD!!


lagi satu yang aku kurang faham dengan segelintir insan yang berfikiran "kami tak perlukan musyrif,nanti kurang pulak tawakal pada Allah"

sounds funny isn't it??

kalau macam tu, lepas ni ramai2 pakat2 tak payah pergi kuliah, x payah baca buku bila nak imtihan..nanti kurang pulak tawakal pada Allah..redah je masuk dewan periksa..:p

Bukankah mencegah lebih baik dari mengubati dan bukankah lebih baik kita berusaha habis-habisan dan bertawakal kepada Allah instead of hanya duduk goyang kaki dan bertawakal..

kita hanya Hamba Allah yang hina..kalau tak berusaha untuk mendapatkan sesuatu,mustahil sesuatu benda tu akan datang bergolek..usaha kita itu adalah wasilah untuk mendapatkan sesuatu..


mustahil jika kita lapar sambil berbaring atas katil dan berdoa, "Ya Allah jatuhkanlah pisang di hadapan aku..."

pergi kedai la weh,beli sendiri~~


peace no war..


p/s : alfatihah buat seorang senior ketika di Pedas dahulu yang dijemput ilahi siang tadi.. ajal x mengenal usia..al-fatihah buat mohd farhan mohd nor..semoga ditempatkan di
kalangan orang2 yang beriman..

2 comments:

drbalqis said...

best,best entry kak ika.haa,mmg ska bersihkan telinga..pernah jga dgr x elok klu salu bersihkan slah satu sbb cotton bud tu mngkin ada bakteria,nmpk bersih tp x nmpak kn.so kta sedap ja cocok tp kmngkinan cotton bud tu x bersih.so,jrg2 la mmbersih tlinga.hehe.;p

iek@fz said...

hehe..
akk pun xtau sebelum ni..
so qis, stop cepat..heheh