Pages

Labels

Thursday, January 8, 2009

MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MENGUBATI..




assalammualaikum..
selamat bermujahadah sempena imtihan yang bakal tiba kepada tibbians n azharians sekalian..
semoga kejayaan milik kita..ameen..dalam kesibukan menelaah,hati kecil ini masih terkenangkan nasib pemilik2 tanah suci PALESTIN..Ya Allah,bilakah kemenangan itu akan berpihak kepada mereka..

teringat ketika memulakan bab baru dalam pharmacology..CARDIOVASCULAR SYSTEM..
treatment of HEART FAILURE..the first treatment is by correction of predisposing factors before using the drugs..begitu juga treatment of HYPERTENSION..terang-terangan treatment yang pertama ialah by controling of the risk factors,bukannya terus menggunakan drugs..rasanya dalam setiap jenis penyakit pun begitu..elakkan faktor-faktor yang menyebabkan penyakit,barulah ubat yang digunakan akan berkesan..

tiba-tiba,rasa rindu menerjah..rindu insan yang satu ini,ayahku yang tercinta..insan dari golongan yang berpenyakit yang sentiasa melanggar pantang larang doktor,tapi tak pernah lupa ambil ubat pada waktu yang ditetapkan..macam mana nak berkesan,ayah..semoga sentiasa di bawah rahmatNya dan panjang umur..ameen..

berbalik kepada ubat..sengaja aku letakkan contoh di atas..ada kaitannya dengan PALESTIN..
ya,kita membantu,membantu dari segi bantuan kewangan,ubat-ubatan,doa,boikot barangan..tapi, aku terfikir..kenapa kita tidak remove the causes first,kemudian baru bagi 'drugs'..barulah 'drugs' yang digunakan berkesan..dan bukankan mencegah lebih baik dari mengubati?selagi tindakan kejam zionis tidak dihalang,selagi itulah bantuan makanan dan ubat-ubatan yang kita berikan seakan-akan tak berkesan kan..

tapi siapa kita??siapa kita nak menghentikan segala kekejaman itu..kita bukan pemimpin yang punya kuasa veto untuk menjatuhkan hukuman ke atas israel..bersatulah umat islam..bersatu sampai kesatuan itu mampu menghentikan peredaran darah israel...bersatu sampai menggigil seluruh tulang-temulang dan urat saraf mereka..sebagai seorang doktor,aku mahukan ubat yang aku bagi kepada pesakit aku, berkesan~~


ISRAEL..
kau punya mata tapi buta..
kau punya telinga tapi tuli..
kau punya hati tapi tak merasa..
kau punya akal tapi tak berfikir..



ah,terlupa pula..
"dan orang-orang yahudi dan nasrani tidak akan rela kepadamu(Muhammad) sebelum engkau mengikuti agama mereka..."(Al-Baqarah:120)

p/s : israel ni bagaikan seorang doktor yang bagi ATROPINE kepada lelaki tua..bak kata Dr.Mounir,sepatutnya doktor ni kena tembak di hadapan orang ramai..

2 comments:

Nafsah Dulajis said...

prevention is always better than cure!

tapi klu sekadar cegah zionis saya rasa x cukup. Kena ubati Muslim seluruhnya, supaya kembali kepada ajaran Islam yang syumul

x gitu cek donut?

iek@fz said...

alf syukran chaq..
btul2..
macam mana org nak respect kita,kalau kita sendri x respect agama kita(x menjaga hak2 Allah,x menjaga hak2 agama..)

wallahualam..