Pages

Labels

Friday, April 24, 2009

BETUL..BETUL..BETUL..







betul..betul..betul..

“Kalau sampai sana nanti, jangan menyibukkan diri dengan soal kahwin,” perlahan pesan mak. Tidak serius, mungkin sekadar menguji.

“Ish mak ni. Takkanlah…,” balas saya penuh yakin. Saya ketika itu berumur 18 tahun cuma, dan mak memandang saya ini tidak lebih daripada seorang budak kecik. Gopoh, immature, nakal.


itu perbualan chaq dengan bondanya..
lain pula kata bondaku..

"sampai sana belajar rajin-rajin,solat awal waktu.."
saya tersenyum,mengiyakan dalam hati..

"kalau dah 'ada', balik Malaysia dulu,bincang.."tambah mak..
cepat saya melatah,"mak ni,mana ada..baru 18..lambat lagi"..
saya yang ketika itu baru mencecah usia 18 tahun,tersenyum..



'GREEN LIGHT'kah itu?
3tahun sudah saya di sini,belum pernah saya membicarakan soal itu lagi..
seandainya 'jalan' itu semudah membuat donat,senanglah saya..



PETANG ITU..


tak kusangka,gurauan bersahajaku petang itu kepada Hana dan Husna,membuka mata kami tentang masa hadapan..


"korang ni asek xde je"

"kite xde uma..korang ade..kite ade uma korang xde"

"sedey tau..baru nak manja2"

sekadar mengusik mereka,tapi akhirnya memikirkan makna tersirat itu,membuatkan saya berfikir kembali..


SEDIA..


pernah beberapa orang sahabat mengusik saya..
"bolehlah Huda,semua dah boleh buat,masak,menjahit,jaga budak,bla..bla..bla.."


pantas saya menjawab..
"kahwin ni bukan sekadar,masak,jahit,kemas rumah,main dengan anak..banyak lagi tanggungjawab menanti.."
sekadar menghentikan usikan mereka..

mempunyai 5 orang kakak yang telah berkeluarga dan masing-masing punya kerjaya,telah cukup membuka mata saya dan membuatkan saya faham apa itu RUMAHTANGGA n KERJAYA..

saya sendiri pernah meletakkan diri saya di tempat mereka,sekadar menghulur tangan menguruskan rumah dan anak-anak mereka..penat,memang penat..


SUPERWOMAN..


i sold myself to medic with no regrets~~

mampukah saya menjadi SuperWoman??
bagaimana dengan status yang sedang dan yang bakal saya pegang?

muslimah..
anak..
isteri..
ibu..
doktor..



KERA DI HUTAN DISUSUKAN,ANAK DIRUMAH MATI KELAPARAN..


pepatah yang kadang-kadang bila saya teringat,saya ketawa kecil..
"ada ke orang nak susukan kera kat hutan?"..huhu..

kami kalangan bakal doktor,rasanya masing masing tak mengambil enteng pepatah ini kan..

tinggalkan insan-insan tersayang di rumah sambil menyelamat


anak kepada seorang ibu..
ibu kepada anak-anak..
suami buat seorang isteri..
ayah kepada insan-insan kerdil..
tok mahupun tokwan kepada cucu-cucu ..



AL-FAHMU..


simpati dengan nasib sendiri..adakah insan yang memahami..
bagaimana nanti seandainya insan yang memahami hilang pertimbangan lantaran caturan hidup yang masih lagi menjadi sirr..

adakah insan yang bersedia untuk tiba-tiba menjadi MR.MAMA?
bukan mahu melepaskan tanggungjawab,tapi inilah jalan yang telah saya pilih dan fikir semasak-masaknya..

MR.MAMA yang sepatutnya lebih disokong dari belakang bukan sekadar menyokong..



pernah saya dengar beberapa kali..title DR. itu menjatuhkan saham kami..

adakah insan yang berupaya memahami bidang kerja ini yang gelarannya sahaja telah cukup membuatkan segolongan insan menarik diri??

"berikan hatimu sepenuhnya kepada Allah..kelak akan dipertemukan dengan pemilik terbaik"




p/s : erti hidup pada memberi..






7 comments:

aimjannah said...

symptom2 fatrah imtihan..hehe

insyaAllah kan ditemukan "mr.mama" mu itu..

"..At-toiyyibuna littoiyibat.."
surah N-nur:26

Nafsah Dulajis said...

no regrets...
kalau semuanya kerana Allah, tidak ada yang sia-sia~

terus berjuang!!!

iek@fz said...

kembarasufi,

na,ni bukan symptomlah..
aduh~~

amin...

kikiki...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

khairaummah,

ya InsyaAllah dipermudahkan..
chaq,moga dpt yg memahami..hoho..

mawaddah said...

ni kenapa suma ckp psl calon suami plhn nak dkt exam nii?? ada apa2 ka?? kenapa sapiah xtau??
(berlalu dgn muka x pueh hati...huhu)

iek@fz said...

mawaddah,

piah,xde pape la..
toksah dok ghisau..
kikiki..

come,join us~~

mawaddah said...

nak join apa??
*angkat2 kening..kenyit2 mata*
(bt2 xtau wpon tau...ahaha)

HUSNA said...

insyaAllah..akan dpertemukan dengan insan yg memahami..doa2 slalu..doakn utk kte gaks..hehehhe