Pages

Labels

Wednesday, April 1, 2009

MANA PASANGANKU??



"dan hendaklah segolongan kamu,orang2 yang menyeru kebaikan,menyuruh yg ma'ruf dan mencegah yang mungkar.Dan mereka itulah orang2 yang beruntung"..
[Ali-Imran:104]


"kita mestilah,Amar ma'ruf ,nahi mungkar..saling ingat-mengingati..bla..bla..bla.."..berbuih sudah mulut2 naqibah ulang2 ayat ni.. seringkali juga diulang-ulang dalam ceramah dan madrasah..dan pastinya amar ma'ruf dan nahi mungkarlah pasangannya..tiada lain,tiada dua,tiada tiga..dalam al-Quran sendiri,ayat2 ini berulang-ulang..


tapi kita,

1) lebihnya amar ma'ruf dari nahi mungkar..kan??

alasannya..
senang nak cakap,JOM..
jom pergi kuliah..
jom solat jemaah..
jom pergi madrasah..

nak cakap JANGAN,panjang...
bunyi macam kasar je..
nampak 'poyo' pula nanti..

kesimpulan : [amar ma'ruf > nahi mungkar]..bagus ni,tapi need to improve sebab tak cukup syarat..

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

2)ataupun x pernah langsung nahi mungkarnya..


alasannya..
ada hati yang perlu dijaga..
takut sahabat terasa..
takut putus sahabat..
seganlah nak tegur orang,saya ni pun bukan baik sangat..

kesimpulan : [amar ma'ruf - nahi mungkar]

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

3)atau yang lebih teruk..tak buat apa2..

alasannya..
seganlah nak tegur orang,saya ni pun bukan baik sangat..
kubur lain-lain..biarlah dia dengan cara dia,saya dengan cara saya..
cukup saya jaga diri saya,nanti dia,pandai-pandailah jawab di akhirat..
saya tiada ilmu nak disampaikan..

kesimpulan : [amar ma'ruf=0, nahi mungkar=0] ni contoh orang yang pentingkan diri sendiri..

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
kadang2 kita lupa,dalam kita mengejar kebaikan untuk untuk diri kita,kita lupakan insan2 di sekeliling kita..kita buat2 tak nampak suasana di sekeliling kita...jika kemungkaran di sebelah kanan,kita tutup mata kanan,dan teruskan perjalanan dengan menggunakan mata kiri..kalau kemungkaran di sebelah kiri,kita tutup mata kiri dan gunakan mata kanan sahaja untuk ke hadapan..bukankah itu pentingkan diri sendiri??

"saya ni pun bukan baik sangat nak laksanakan dakwah kat orang ni.."
makanya,kalau kita segan nak melaksanakan amar ma'ruf nahi mungkar ni sebab kita sendiri ada kekurangan,tampunglah kekurangan itu sahabat2..tampallah kebocoran itu sedikit demi sedikit agar kelak kebocoran pada orang lain pula kita tampalkan..


"segan nak tegur..ilmu dia lagi tinggi dari saya.."
kalau ilmu insan itu lagi tinggi dari kita,mengapa dia masih melakukan kejahilan??
ya,benar ilmu dia lagi tinggi,tapi mungkin ada kekurangan yang kita nampak pada dia ,dan dia tak menyedarinya..atau dia pandai dari segi lain,tapi yang satu itu,kita lebih arif dari dia..maka peringatkanlah dia..


"Dan tetaplah memberi peringatan,kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang2 mukmin.."
[Az-Zariyat : 55]


"saya takde ape2 nak disampaikan"
come onlah sahabat2..2 dekad sudah kita hidup..tak akan tiada setitik ilmu pun di hati kita..kita tak akan rasa nak buat baik atau nak tegur orang kalau kita TIDAK TAHU dan TIADA APA-APA!betul tak?

tegarkah kita menyaksikan insan2 tersayang hanyut?kata sayang,tapi kalau kita biarkan insan tersayang dalam kejahilan, SAYANGKAH ITU?sanggupkah andai di akhirat kelak dia menuntut haknya dengan memberi jawapan dihadapan Allah,"kawan aku yang tahu,tak pernah beritahu aku Ya Allah...."


"ada hati yang perlu dijaga"..
kita sayang kawan kita sampai kita takut andainya kata2 kita kelak akan mengguris hatinya..kita menjaga hak dia sebagai seorang manusia yang ingin hidup denagn cara sendiri..tapi kita lupa pada hak yang lebih hakiki..kita lupa pada hak Allah yang telah kita abaikan semata-untuk menjaga hak manusia!!

"agama itu nasihat"..tapi kenalah ingat,biarlah dengan cara yang berhemah..
rambut sama hitam,hati lain-lain2...


nah bila lagi mahu mulakan?

2 comments:

mawaddah said...

ika, tegur aku kalu ada salah apa2...aku bt muka ke, ape ke..abaikan...nnt lama2 ok jgk..hehe..
neway, terima ksh sbb selama ni jd kwn yg baek..tegur aku mana yg salah dan slalu ajak aku bt baek...
syg ko..mmuah..

iek@fz said...

ku jua begitu le piah..
syg kamoo~~
erk..mrah mira nnti..
lalalal~~~