Pages

Labels

Saturday, April 25, 2009

ZULAIKHA...YUSUF





sekali lagi pada hari ini namaku menjadi topik bagi ujian syafawi(oral) ku..
lega rasanya syafawi bgi sesi kelas Al-Quran n Bahasa Arab teah selamat dijalankan,dan topik namaku agak memudahkan aku menjawab soalan yang ditujukan..
syukran ya ustaz(Dr.Abdullah-pensyarah di kuliah Azhar Zagazig)

"ismik eh?"
"ismi FARHUDA ZULAIKHA ABD WAHID.."
"ZULAIKHA?"
"anti ta3rifu annil qissoh ZULAIKHA?"sambungnya..

soalan yang mampu buat aku tersenyum untuk menjawab..
"InsyaAllah,syuwaiya(sikit)"..
bercampur sudah fushah dan ammiyah..
tak kira dah,asal aku jawab..
dengan bangga aku start cerita pasal kisah Nabi Yusuf dan Zulaikha..

"bla...bla..bla..."
sampai satu tahap,bila aku dah pening dengan bahasa fushah n ammiyah aku yang bercampur aduk,aku terus berhenti cerita..
lepas tu ustaz tu kata..."wa ba3da zalik?"..
tanda mahu aku meneruskan cerita..
"musy arif.."jawabku..haha,aku takut makin bnyak aku cakap,makin banyak salah..
"tapi ustaz,saya tau je kisah tu......."nak je aku jerit..
lastly,ustaz tu jugak yang completekan cerita tu..

ada lagi satu soalan dia..
"man hua al-aziz(suami Zulaikha)"..
aku tau dalam bahasa melayu,maksudnya raja,tapi xtau nak jawab dalam bahasa arab..x ingat...
"sultan",jawabku selamba..
tergelak ustaz tu..
pastu dia kata"sultan tu 'FIRAUN' ..al-aziz ni(ape ntah die kate,aku x ingat dah)"..
hehe,maka tamatlah syafawi yang juz nak test kami2 ni boleh cakap arab ke x..

pastu aku teruskan dengan membaca surah Al-Mukminun..alhamdulillah ingatan aku masih kuat,so,xde sangkut..hehe..
then,adala beberapa soalan mengenai ayat2 dalam surah tu..


dulu masa syafawi untuk subjek ANATOMY 1st year,kebetulan prof yang test aku tu namanya PROF.YUSEF..

dan setentunya kisah Yusuf dan Zulaikha menjadi topik perbualan kami..
kebetulan kisah tu memang famous di bumi Zagazig ni..
kalau x silap aku kata Zagazig nilah kisah pertemuan mereka..orang cakaplah..sebab tu orang2 arab kat Zagazig ni 'segak-segak' (bak kata piah)..
alhamdulillah,kurang sket nervous aku masa prof tu dok tanya2 pasal muscles n blood vessels yg berselirat dlam badan ni..

bangga sket neh..hehehe(^-^)..


terima kasih mak ayah,atas pemberian nama itu~~~


0 comments: